donderdag 13 september 2012

Ontwaken in Kryoneri, Griekenland
KM 60598
N38.33138   E21.57880

Geen ene mug die ons heeft lastig gevallen afgelopen nacht. Het is heel rustig hier. Behalve een man die zit te vissen en een vrouw in bikini die heen en weer wandelt is er niemand te zien.
We ontbijten en vertrekken on 10:00 uur. Het is nog even zoeken hoe vanuit hier weer op de doorgaande weg te komen want we nemen een ander pad dan op de heenweg.
Dankzij onze MS Autoroute navigatie op het netbook komen we eruit.
Vlak voordat we een spoorweg oversteken komen we de eigenaresse met haar man tegen. Ze stoppen en vragen of we goed geslapen hebben en ..
..waar de reis naar toe gaat. Dat vertellen we en we bedanken ze nogmaals voor de goede zorgen en de overnachting.
Hele aardige en attente mensen!

We gaan naar de overkant vandaag. Naar de Peleponnesos. Er vaart af en toe nog wel een veerboot maar voor de zekerheid rijden we via de mooie brug bij Patras.
Dat gaat niet voor niks. Met onze camper kost dat korte ritje € 13,20.
Vanuit Patras willen we enkele dagen naar het strand van Kalogria wat ongeveer een uur rijden ten westen van Patras ligt. In de stad zelf rijden we even verkeerd. We moesten de afslag Pyrgos hebben maar komen per ongeluk toch op de grote doorgaande weg door de stad en langs de kust terecht. Als je wilt kun je hier bij bijna elk stoplicht je ruiten laten wassen door een lid van een of andere ‘mindere’ bevolkingsgroep zoals Roma of Pakistani. Iets wat je in of bij de grotere steden veel ziet.
vergane glorie
dead end
Nee, deze weg is te chaotisch en het duurt allemaal te lang. We keren dus bij de eerste de beste gelegenheid om alsnog de grote weg (E55)naar Pyrgos te nemen. Gelukkig, dat schiet beter op en is een stuk relaxter.
Rond 13:00 uur komen we bij Kalogria aan. We herkennen het allemaal weer want hier zijn we al meerdere keren geweest.

Het ‘broccoli-bos’ is onmiskenbaar. Een prachtig gebied waar gigantische broccoli’s uit de grond lijken te schieten. Heel bijzonder.
Het bos grenst aan een enorm uitgestrekt zandstrand met een zeer langzaam aflopend/oplopende glasheldere zee. Mits er geen golven zijn. Want dat is natuurlijk het nadeel bij zandstranden. De golfslag neemt steeds zand mee heen en weer en dat geeft troebel water.
Vandaar dat de zee bij kiezelstranden meestal veel helderder is. Uiteraard zegt het niks over de kwaliteit van het water.

Bij Kalogria zijn drie min of meer officiële camperplekken: noord, midden en zuid.
We kijken vandaag bij aankomst eerst op midden. Bij aankomst valt ons meteen op dat het nog een grotere bende is dan vorige jaren. Wie in Griekenland is geweest weet wel dat de term ‘zwerfvuil’ hier is bedacht. Alles wordt hier gewoon langs de kant geflikkerd.
Een greep: papieren zakdoekjes, heel veel plastic flesjes, ondergoed, kartonnen dozen, puin, glas, hout, koelkasten, dooie geiten, dooie koeien, oude auto’s, groenteafval, afgedankte meubels, tuinstoelen, parasols, en zo kan ik wel doorgaan.
Het is echt niet normaal hoe veel Grieken met hun land omgaan. Ik ken geen ander land waar het zo’n troep langs de weg is.

Hier nu dus ook. Deze camperplek is een grote betonnen/gravel plaats omheind met houten paaltjes en her en der nog wat overgebleven gaas. Het zwerfvuil heeft zich opgehoopt rond de gehele omheining. Er staan een stuk of wat afvalcontainers naar het lijkt alleen voor de camperaars want de meeste Grieken mieteren het toch maar overal neer. Overigens ligt er meer naast de containers dan erin. Een wekelijkse vuilophaaldienst schijnt niet te bestaan.
Als we naar de camperplek even verderop rijden (Kalogria zuid) is het daar niet anders. Overal waar je kijkt ligt zwerfvuil.
We vinden Griekenland een prachtig land maar dit staat ons vaak tegen. Het land is natuurlijk belachelijk groot in verhouding tot het aantal inwoners. En we begrijpen dat het ondoenlijk is om alles perfect in orde te houden. Maar dat is geen excuus. In Noorwegen en Zweden en andere landen kan het ook. Verbeter de wereld en begin bij jezelf: doe sociaal en ruim je eigen troep op.

We proberen het maar zoveel mogelijk te negeren en parkeren onze camper op de kleine P van Kalogria zuid. Behalve een paar motorrijders is er niemand op het gigantische strand.
Na wat gegeten te hebben pakken we de stradnspulletjes en wat vliegers uit de camper en lopen een meter of vijftig tot aan de zee.
Monique nestelt zich op haar knalroze strandmat en ik ga aan de slag met de kleinste van mijn vliegers. Want voor vliegeren is het hier super. Breed strand, geen mensen, lekker windje en af en toe kun je nog met de voetjes in de koele zee staan ook.
Ik blijk de wind toch overschat te hebben. Mijn 1.5 vlieger is te klein. Dan maar de 2.2. Dat formaat is goed. Jammer alleen dat na vijf minuten één van de lijnen klapt als ik er vol aan hang.
Dan blijkt mijn nieuwe bar ook te klein om scherp genoeg te sturen. Nou dat gaat lekker zeg.
Als ik eenmaal de ouderwetse handlussen ‘gemonteerd’ hebt gaat het wel lekker. De wind trekt nog wat aan en zo ben ik toch nog aardig actief in de weer op het eenzame strand bij 30 graden en een lekker windje en een prachtige zee.
Monique is helaas wat minder blij met de aantrekkende wind die haar bij vlagen een onvrijwillige schrubbehandeling geeft.
Zo is het altijd wel wat.

We hebben een heerlijke strandmiddag. Tegen een uur of zes lopen we terug naar de camper. We douchen onder onze buitendouche en terwijl Monique daarna wat tzatziki maakt grill ik buiten wat kip en courgette.

Tegen een uur of zes rijden we in een paar minuten terug naar Kalogria midden want dat vinden we toch wat prettiger overnachten.
Tot onze verrassing zijn er deze keer geen muggen. We zijn in voorgaande jaren hier wel eens helemaal lek gestoken.
Later op de avond merken we dat het weer gaat veranderen. Er komt bewolking opzetten en er lijkt onweer overal om ons heen te hangen. We horen niks dus het zal nog wel ver weg zijn, maar de hemel is op een gegeven moment bijna constant verlicht. Een heel apart fenomeen.
Voor de rest hebben we niks te melden dus…