vrijdag 31 augustus 2012

Wakker worden op Drepano Beach
Km 60 131
N   E

Dat wordt slapen vanochtend. We hebben wat in te halen, weten de lezers van de dag van gisteren.
Het ontbijt wordt dus een vervroegde lunch. Vanochtend heb ik na mijn dagelijks zwemkwartiertje bij het enige van de uit de nacht overgebleven barlid van SOHO nagevraagd of er vanavond/vannacht weer een party zal zijn, en zijn smile zegt eigenlijk al genoeg.

Halverwege de middag besluiten we om op de fiets een stuk strandweg te gaan verkennen. We willen vandaag nog wel op dit strand blijven maar in de loop van de avond dan wel naar een slaapplek iets verder verwijderd van SOHO!
Noordelijk loopt het strand nog een ...
paar kilometer door maar zien we niet echt een goeie overnachtingsplek. Dan maar een paar honderd meter zuidelijk opschuiven richting Igoumenitsa waar de meeste campers bij elkaar staan.
We fietsen nog iets verder een al jaren verlaten camping op. De laatste stickers van de ANWB en ACSI die op het raam van de voormalige receptie geplakt zijn  dateren van 2006. Zo te zien waren dat ook de laatste functionele jaren van de camping. Zonde want het is waarschijnlijk ooit best een aardige plek geweest.

Helemaal verlaten is de vervallen en met onkruid en (ook menselijk) afval overwoekerde camping niet. Er lijken wat zigeuners en zwerfhonden te huizen en op dit moment komt er een Duitse oude camper oprijden. Het spul wat daar uit komt zetten is echter ook van het type zigeuner en zwerfhond. Net zo vervallen als de camping.
Op de terugweg kopen we bij een groentekar wat groente en fruit. Een paar zakken vol voor een paar euro.

We komen ook langs de snackbar met de eigenaar die interesse heeft in Monique’s ATB. Hij roept ‘kom zurück’ in gebrekkig Duits.
‘Fiets verkaufen?’ vraagt hij. ‘Nee’ zeg ik, ‘Du kannst alles kaufen von mir, auch meine Frau, aber nicht Ihren Fiets’. Ja die grapjes doen het goed bij mannen…

Nog veel flauwer wordt het als ik vraag waar Monique de rest van de vakantie dan op moet zitten…
Ja ja lezers, die kant gaat het gesprek op. Hij vertelt ons dat dat niet hoort in Griekenland, man en vrouw op een aparte fiets. Ofwel de vrouw gaat achterop ofwel voorop. Uiteraard worden er door de Griekse snackbarhouder nu diverse vormen van stangen geadviseerd. Spijtig voor de man komen we verder niet ter zake en fietsen we naar ons buitenverblijf.

Terug van deze ‘sportieve’ onderbreking bereiden we bij de camper – en op het strand natuurlijk – een heerlijk avondmaal in de grillpan bestaande uit gemarineerde kip-spiezen, hele grote plakken aardappel met basilicum, en rode paprika. Met stokbrood en tzatziki en een borrel smullen we als een koningspaar.

Na de afwas is het al bijna donker en verhuizen we een paar honderd meter verwijderd van SOHO. Daar genieten we buiten de camper nog van een heerlijke zomeravond met een volle maan aan de hemel die de baai met de feestelijk verlichte veerboten een extra sfeervolle dimensie geeft.