vrijdag 21 september 2012

Patras - Ancona


Vrijdag 21 september 2012
Ontwaken ergens tussen Griekenland en Italië
KM 61117

Als ik om acht uur al aan de koffie zit in de camper hoor ik via de scheepsomroeper dat de klok een uur terug gaat. Dus zit ik al om zéven uur aan de koffie. Monique’s biologische klok heeft zich waarschijnlijk wel aangepast want die maft nog lekker door.

Ik doe iets wat niet mag: afbakbroodjes verwarmen op ons gasfornuisje. Ja, we staan zo dicht bij het open raam dat ik eigenwijs ben en het kleinste gaspitje heb aangemaakt. Eigenlijk mag je op het kampeerdek geen gas gebruiken. En dat snap ik ook wel. Maar als ik dan zie hoeveel van het bootpersoneel hier staat te roken denk ik: dan kan dat kleine vlammetje ook wel voor tien minuten.

De rest van de dag lamballen we maar wat. Een enkele keer
lopen we naar het bovendek maar daar blijven de activiteiten bij. 
De reis gaat verloopt traag. Op de TomTom die op mijn telefoon geïnstalleerd is kunnen we onze locatie bijhouden. We hebben wel inde gaten dat de geplande aankomsttijd van 15:00 uur echt niet gehaald gaat worden. We vernamen ook al van diverse kanten dat de ferries wat langzamer varen om de brandstofkosten wat te drukken.
Als we dan straks ook nog een beetje pech hebben met uitschepen dan zijn we misschien op het vroegst om zes uur van de boot.
Tegen vier uur maken we de camper klaar voor vertrek. Een vijf-minuten bezigheid. Over het algemeen doet Monique het woondeel en ik het rijdeel.
Naast de standaard navigatie van Sygic op het uitklapbare 7-inch scherm hebben we aan het dashboard ook een Samsung netbook bevestigd waarop MS Autoroute draait, en een statief waarop onze pocketcamera Panasonic TZ20 geklikt kan worden. Daarmee maken we af en toe wat filmpjes onderweg.
Net als ik alles even aan  het testen ben komt Reinhard Schulz van WOMO voorbij. Die is nieuwsgierig naar wat we daar allemaal hebben geïnstalleerd. Ik vertel hem het een en ander over het een en ander, zoals o.a. hoe we onze blog bijhouden, waarna hij zegt: “Du könntest doch ein Buch schreiben für uns.”
Nou ja, wie weet. Hij wil sowieso enkele foto’s ontvangen die we gemaakt hebben van het monument van Zalongo.
Wie weet verschijnen ze in de nieuwe druk van ‘mit dem Wohnmobil nachGriechenland’.
Om kwart over vijf meren we aan, maar we staan echt goed verkeerd op de boot. Inderdaad zijn we tegen zes uur pas aan de beurt. Driekwart van de boot is ons al voor en dat betekent filerijden. Want de nieuwe haven van Patras kan wel gunstig liggen, die van Ancona niet echt. 
Op de strook naast ons kruipt de camper van het Zwitserse echtpaar langszij, wat naast ons op de boot stond. Opeens horen we gegil uit de camper. De bestuurder zet hem plots stil met de alarmlichten aan, en hij en zijn vrouwen springen uit de camper en rennen naar achteren. ????? Wat is daar aan de hand??

Dan zien we een jongeman type ‘illegaal-met-de-boot-van-Griekenland-naar-Italië-gekomen’ naast de camper tegen de vangrail aan vallen. Hij grijpt naar zijn hoofd en zijn schouder.  Die heeft zich op de boot dus in de camper verstopt, waarschijnlijk in de garage. Ik meen de jongeman ook te herkennen als één van de twee die in Patras al een plekje zochten onder een truck. Dat lijkt dus gelukt. Desondanks kijkt hij nu niet echt gelukkig dat hij Italië heeft gehaald. Waarschijnlijk heeft hij wat fikse klappen met Zwitserse precisie  gehad.
Het Zwitsers stel stapt weer in hun camper en vervolgt hun reis.

Wij ook maar het schiet totaal niet op. Toch wil ik vanavond proberen ongeveer 300 kilometer te rijden. Dan blijven er nog ‘slechts’ elfhonderd over voor zaterdag en zondag.
De hele avond blijft het druk druk druk op de weg. Van Reinhard Schulz van WOMO hadden we op de boot al een tip gekregen van een camperplek in Bagnolo in Piano. Daar mikken we nu op. Dat ligt iets voorbij Modena en dan hebben we morgen Bologna in ieder geval gepasseerd. 




Rond tien uur komen we aan. Via een aantal futuristische bruggen rijden we het plaatsje binnen. Het is even zoeken en we twijfelen of we de juiste plek hebben want we zien geen enkele andere camper. Het is gewoon een simpele P maar rustig gelegen.
Het maakt ons op dit moment ook niet zoveel meer uit waar we staan want we zijn behoorlijk moe en willen slapen.
Onderweg tijdens een stop hebben we al een paar tosti’s gegeten dus het enige wat we nog doen is douchen en het bed in.

Truste
Vrijdag 21 September 2012
Overnachten in Bagnolo in Piano, Italie
KM 61402
N  44.76404  E10.67071



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen